Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 25-9-2018, 14:05 uur.

   
  t/m vrijdag 21 september is de kans aanzienlijk dat deze website incidenteel
een of meerdere dagen niet kan worden bijgewerkt
   
 

 
   




`Rotterdammer` 183 bij het Staatsspoor
foto uit de collectie van Ton van Zelst (+ afmetingen)








erven sleeboom | 31-5-2010
Nee.
Toen de tekening werd gemaakt, waren de 171, 178, 179 en 180 al uit het wagenpark verdwenen. Vandaar dat ze niet meer genoemd werden.

Overigens was de serie wel degelijk in tween te verdelen. Ze kwam voort uit de RET-series 152-176 uit 1914 en 177-201 uit 1921.

In elk geval kwamen de HTM 175, 176, 177, 179, 180, 181, 182 en 184 uit de serie van 1914 en de 171, 172, 173, 174 , 178 en 183 uit de serie van 1921. Het verschil zat 'm vooral in het onderstel, maar door truckwisselingen was het onderscheid niet goed meer te maken.



Museummedewerker | 31-5-2010
Beste Wil, De schematische tekening laat zien dat HTM deze wagens in twee series heeft ondergebracht, de 172 t/m de 177 (6 wagens) en de 181 t/m 184 (4 wagens). Zijn dan de 171, 178, 179 en 180 dan in een andere serie ondergebracht ?

wil leebeek | 31-5-2010
De foto is van Eduard Bouwman en gemaakt op 9 aug. 1950.
Er zijn 14 "Rotterdammertjes"in Den Haag geweest genummerd 171 t/m 184.
Zij hebben op de reguliere lijnen 1, 3, 7, 8, 10, 12, 14 en 15 gereden.
Daarnaast werden Kindertramdiensten gereden op de lijnen 3, 9 en 12.
Een enkele maal was er een Rotterdammertje te zien op 8 en lijn 20 ( 1946)
Daarnaast werden pekeldiensten, instructieritten en overbrengen materieel
verricht. Zelf heb ik 1 x met de 183 4 aanhangwagens van remise Schev.
naar lijn 9 op het Gev.Deynootplein mogen brengen, zij wet onder begeleiding
van de remisechef Schev.
171 heeft ook enige maanden de slijpaanhangwagen 2 getrokken tijdens
slijpwerkzaamheden.
De wagens kwamen in juli 1946 in Den Haag en werden vanaf aug. 1946 ingezet. Na aug. 1950 werden geen reguliere diensten gereden, alleen
kindertramdiensten.
De laatste rit was van 20 oktober 1955.
In 1951 heft de 172 nog eenmaal met aanhangwagen 562 op lijn 7 spits
dienst verricht i.v.m. materieelgebrek.

robert55 | 30-5-2010
In de linker blauwe kolom op deze pagina staat een links '-tram'. volg die en kies vervolgens 'Rotterdammers (171-184)' . Daar staat de korte geschiedenis

Anton Zonneveld | 30-5-2010
Hoeveel van die Rotterdammertjes hebben wij in Den Haag gehad, op welke lijnen en in welke periode? Ik heb een foto van lijn 12 in de Duivelandstraat waar ik ook geen jaartal van heb.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4918


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 6 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!