Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 13-11-2018, 21:10 uur.

   
       
 

 
   




Hoofdcontroleur Van Hensbergen nam afscheid van HTM (in 1957)
uit de collectie van Aad van Mameren, kleinzoon
















Gerrit Lazet | 30-10-2018
@ AAD VAN MAMEREN wat leuk om te horen mijn grootvader was haar broer Gerrit uit Ochten. Mocht je nog wat duidelijke foto`s hebben, graag!. Ik heb de nalatenschap van mijn laatst levende tante Jaan uit Ochten destijds geregeld en daar waren heel veel foto`s bij van mensen die ik niet herken. zonde. Omdat mijn kinderen de laatst levenden zijn van deze tak heb ik de hele stamboom in kaart gebracht. Sorry dat ik dit forum gebruik maar zou anders niet weten hoe te contacten, ik ben bereikbaar op gwlazet@hotmail.com

Aad van mameren | 25-10-2018
Beste Gerrit, dat klopt. Zij is mijn oma en heb zeer goede herinneringen aan haar. Ik heb als kind heel wat tramritjes met haar gemaakt.

Gerrit Lazet | 23-10-2018
@ AAD VAN MAMEREN mevrouw Nico van Hensbergen was dat Gerdina Gijsberta Jacoba Lazet? zo ja, dan is dat mijn oudtante Ger
Zou leuk zijn dan heb ik van alle twee een foto voor mijn stamboom.

graag zie ik uw reactie tegemoet

Rudy Amalo | 29-7-2014
Van Rochus Zuurmond de asbak gekregen die hij aan een liefhebber aanbood.
Een ieder die nog spulletjes heeft die direct of indirect te maken hebben met HTM zijn welkom.
Stuurt u maar een mail aan: br011075@hotmail.com


Rudy Amalo | 24-7-2014
@Peter.

Ongetwijfeld. Sommige namen ben ik vergeten maar gezichten herken ik meestal wel. Welke functie had Ab?

Rochus Zuurmond | 20-7-2014
@ Rudy Amalo, u kunt kontakt met mij opnemen via mickeymouse_238@hotmail.com

c. campagne | 20-7-2014
@aad van mameren. In de zestiger jaren was er een bestuurder Van Mameren werkzaam vanuit remise Scheveningen. Familie??
Doetinchem, 20-7-2014.

joost | 19-7-2014
Heel statig, die heer van Hensbergen. Een autoriteit. Gedenkwaardige foto`s, ook het controleurscorps bij de Zwitser. De versierselen waarmee de trams getooid zijn doen mij toch wel wat somber aan. En dat tegeltje? Geweldig. Uniek en grappig maar vooral waardevol. Veel trambedrijven reden in het verleden rond met drieassers. Dus.... wie daar op let is een kniesoor. Het is niet perfect maar anno 2014 breekt men zich nog vaak het hoofd, op zoek naar het perfecte cadeau. Ik zou het in dank hebben aanvaard.

Mooie verzameling AvM. Dank voor het delen.

Peter. | 19-7-2014
@ Rudy Amalo dan moet jij Ab Bijlsma hebben gekend in de LB.

Rudy Amalo | 19-7-2014
Beste Rochus Zuurmond,

Ben in 1972 als storingsmonteur in de Lijsterbesstraat in dienst getreden en ben nog altijd geïnteresseerd in zaken die direct of indirect met HTM te maken hebben. Vandaar ook de interesse in de asbak die u aanbiedt.

Hartelijke groeten

Rochus Zuurmond | 1-9-2013
Bij de woorden "Ons Belang" viel mijn oog onmiddellijk op de asbak die bij mij op tafel staat. Mijn vader heeft deze ooit ontvangen ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van "Ons Belang" in 1958. Mocht iemand interesse hebben in de asbak dan sta ik deze graag af.

Fraai de foto van de kantine in de Lijsterbesstraat, heb daar meer dan twintig jaar getafeltennist.

Betweter | 1-9-2013
Het tegeltje is niet door de directie van de HTM geschonken, maar door het Jubileumfonds Ons Belang (bij ingewijden ook wel bekend als de brokkenpot). In dit fonds stort elke rijdende HTM-er vrijwillig maandelijks een klein bedrag, waar bijvoorbeeld een deel van een bekeuring uit vergoed kan worden. Een solidariteitskwestie dus

Hans | 1-9-2013
Het gaat mij in wezen niet zozeer om dat tegeltje, maar (o.a.) om het gebrek aan respect voor de gepensioneerde dat eruit spreekt. Maar ik ben klaarblijkelijk de enige die dat zo ziet. Het zij zo. Als zelfs de heer Van Mameren als nazaat dat niet zo voelt, dan houdt het ook voor mij hier eigenlijk op.

@erven sleeboom. Je opmerking over grote kunstenaars en de werkelijkheid slaat in dit geval nergens op. Je geeft hier een vrijbrief aan iedereen om maar wat aan te rotzooien en dat moeten wij dan ook nog eens kritiekloos slikken?

@ Hans (Zoef). Als een van de kinderen dit had ontworpen, dan was dit al lang in deze discussie duidelijk geworden.

Wat mij betreft: ik heb hier nu mijn zegje gehad.

aad v mameren | 1-9-2013
haha leuke discussie over het tegeltje. en dan te bedenken dat hij tussen 1957 en 1986 bij mijn oma aan de muur heeft gehangen. en nu... vanaf 1986 tot heden hangt hij op een goed zichtbare plek bij mij aan de muur. ja hoe het ook is, ik heb enorm goede herinneringen aan dit leuke, lieve, knullige geglazuurde tegeltje. en hans het ontbreken van een as van het achterste draaistel was me in al die tijd nooit opgevallen. ik schaam me diep......

erven sleeboom | 1-9-2013
Ik vind deze discussie wel vermakelijk... N.J. van Hensbergen had na het tellen van de PCC-raampjes het tegeltje moeten teruggeven met de woorden: doe dat maar `s over...

Denk je nu echt dat het er toe doet of de PCC en de bus geheel naar de werkelijkheid zijn weergegeven en dat kunstenaarschap daaraan is af te meten? Ga `s naar een museum en neem kennis van de werkelijkheid zoals grote kunstenaars die zien...

Hans Verkerk | 1-9-2013
Nou, nou, nou!!!
Zoveel geharrewar over een tegeltje: "mos niet magge!"

Toen ik in 1984 25 jaar bij mijn baas werkt, werd dit ook gevierd met een tegeltje als aandenken.Even "amateuristisch" als dit tegeltje, maar des te bijzonder. . . . !

soms kinnesinne????
De foto`s zijn in ieder geval geweldig!
Dit alles moest mij even van het hart.

Hans (Zoef) | 1-9-2013
Sorry naamgenoot, maar ik deel deze kritiek niet, omdat de herkomst onbekend is. Mogelijk in opdracht gemaakt door een van zijn eigen kinderen en dan is het ineens bijzonder voor de betrokkene. Ik heb ook nog tekeningen voor Vaderdag van mijn eigen kinderen die totaal geen artitieke waarde hebben en als kunstwerk stellen ze al helemaal niets voor, maar omdat ik weet wie ze hebben gemaakt zijn ze van onschatbare waarde.

Hans | 1-9-2013
@erven sleeboom. De ijverige zondagsschilder erg zijn best gedaan? Laat me niet lachen! Ik heb jou op deze website leren kennen als een tramdeskundige bij uitstek. Heb je de ramen tussen de voorste deuren en die in het midden van de PCC wel eens geteld? Heb je het achterste draaistel wel eens bekeken? Enz., enz. Nou ja, moet ik nu ook nog over de bus beginnen? Jouw ijverige zondagsschilder heeft niet eens de moeite genomen om het HTM-materieel goed te bestuderen! Als HTM-directeur had ik de heer Kras van het JUB. FONDS bij me op het matje geroepen en hem duidelijk te verstaan gegeven, dat ik het beslist niet op prijs stel dat zulke amateuristische wanproducten namens een professionele organisatie als de HTM onder de mensen komen. En al helemaal niet als deze worden uitgereikt ter gelegenheid van officiële plechtigheden, zoals jubilea en pensioneringen. Inderdaad: om te huilen en je rot te schamen! En inderdaad: een klap in het gezicht van het personeel, al zal dit bij de uitreiking niet direct worden beseft.
Maar als je dan later je geschenk beter gaat bekijken en hierover dieper gaat nadenken... Ik zou me als een kleuter behandeld voelen!

R.v.Apeldoorn | 1-9-2013
@aad; dan heb ik niets gezegd, die vulpen doet het hem!

erven sleeboom | 31-8-2013
Hans | 31-8-2013 Ik had me kapot geschaamd; ik zou mijn personeel niet met zoiets hebben willen beledigen!

Nou nou nou, kom kom...
Blij dat jij zo`n goede smaak hebt...
Ook de smaakpolitie kan niet ontkennen dat er juist heel veel zorg aan dit tegeltje is besteed. Het is een eenmalig exemplaar, speciaal voor N.J. van Hensbergen vervaardigd, getekend, geschilderd en voor de eeuwigheid geglazuurd. De maker was geen geniaal kunstenaar maar een ijverige zondagsschilder, dat kunnen we allemaal wel zien, maar hij zal voor de Pensionn. van wel meer HTM`ers erg zijn best hebben gedaan. Ik denk niet dat die zich beledigd voelden bij de overhandiging. Integendeel, uit de gave staat van het tegeltje na 56 jaar valt af te leiden dat het door N.J. van Hensbergen en zijn nabestaanden is gekoesterd. Gelukkig maar.

aad v mameren | 31-8-2013
de datum 3 januari 1937 is redelijk betrouwbaar omdat de foto op de achterkant met vulpen van deze datum is voorzien. waarschijnlijk op het moment dat de foto is gemaakt.

R.v.Apeldoorn | 31-8-2013
De datum 3 januari 1937 is niet zo zeker, ook op 7 januari 1937 en 5 augustus 1939 (wegens geboorte prinses Irene) zijn de trams op deze wijze voorzien van vlaggen.

Mike | 31-8-2013
De `vlaggen`foto is genomen op 3 januari 1937.
Onderstaand de voorpagina van `De telegraaf` van 3 januari 1937:
"`s- Gravenhage 2 januari: een zwijgende stoet schuift langs het paleis, honderdduizenden zijn vandaag in Den Haag `De Prins, De Prins, roept men"
http://kranten.kb.nl/view/paper/id/ddd%3A110577148%3Ampeg21%3Ap001%3Aa0001

p.s. op 7 januari trad Bernhard met Juliana in het huwelijk

Voogd | 31-8-2013
Controleerde een hoofdcontroleurs controleurs. Hoe zat dat? Een hoofdcontroleur zal nu ongetwijfeld manager van iets zijn?

coos | 31-8-2013
Vanwege het rood/wit/blauw van alle vlaggen, de schilden op de tramvlaggen, en zelfs twee maal de driekleur op het hoofdgebouw van het Staatsspoor moet het wel op een nationaal feest betrekking hebben.
Misschien een feestweek, vooruit lopend op de huwelijkssluiting in de Haagse Grote Kerk ?

Hans | 31-8-2013
Ondanks alle verwoede pogingen om het tegeltje aandoenlijk/lief/uniek te laten zijn, blijf ik het een bedenkelijke zaak vinden, dat een grote en geldverslindende organisatie als de HTM het blijkbaar niet de moeite waard vond om een professioneel kunstenaar een fatsoenlijk en smaakvol tegeltje te laten ontwerpen, ook in die tijd! Natuurlijk, de nabestaanden zullen zo`n kleinood koesteren vanwege de emotionele waarde, maar dat hadden ze ook gedaan, als het met meer zorg en kundigheid was vervaardigd. Als ik directielid van de HTM was geweest, was zo`n tegeltje bij mij niet namens het bedrijf de deur uitgegaan. Ik had me kapot geschaamd; ik zou mijn personeel niet met zoiets hebben willen beledigen!

roel glas | 31-8-2013
Ja dat is een mooi afscheid na zoveel dienstjaren maar al dat zilverwerk was er ook een die met goudenbiezen rond liep de naam ben ik kwijt maar ik heb die persoon wel eens mee gehad op de wagen.
die met het zilver waren controleurs die de kaartjes controleerden en je had ook nog een chef chauffeur en chef bestuurder die je wel eens mee kreeg op de wagen.

Rinus | 31-8-2013
Er zal toen een hele tegeltjesindustrie zijn geweest, want dit doet mij sterk denken aan de geboortetegeltjes van mij en mijn broers. Helaas zonder tram en bus natuurlijk, maar wel met de afbeelding van een babytje in een wiegje dat lekker ligt te slapen en een klok met je geboortetijd. De knusse jaren `50.

Hans (Zoef) | 31-8-2013
Het feit dat dit tegeltje handwerk is en geen massaproduct maakt het uniek. Dit zijn dingen om zuinig op te zijn en het wordt misschien nog een museumstuk.
Ja, zo ging dat vroeger en tegenwoordig krijgt men een bonus van anderhalf millioen! Dat is een ander verhaal en wat ook leuk is, is dat iedereen strak in uniform is gestoken. Dat is ook verdwenen en dat gaat allemaal zo ongemerkt dat het nu pas echt opvalt. Dit zijn toch weer leuke en bijzondere plaatjes.

Frans van Meerwijk | 31-8-2013
Fraaie herinneringen en zonder meer dingen om heel zuinig op te zijn!

Zéker dat tegeltje: Hans, zo`n ding is een hoop werk en verdomde lastig te maken: laat dan maar eens zien dat u/jij dat béter kan.

Die foto voor de Zwitser: is dat het toenmalige controleurskorps?

Jeroen van Loon | 31-8-2013
prachtige foto`s én een lief tegeltje

Henk Boshuyzen | 31-8-2013
Hans, Bezie alles nu eens vanuit het perspectief 1957.
Tegenwoordig is het heel anders, maar toen was dit heel gebruikelijk en werden deze tegeltjes nog met de hand gemaakt samen met een oorkonde.
Ik heb het ook nog van mijn Opa, en ben er blij mee.
Het tegeltje is al naar mijn zoon die er de waarde van inziet, de oorkonde heb ik nog hier.

erven sleeboom | 31-8-2013
Misschien vond N.J. van Hensbergen het juist wel mooi... Dit dierbare artefact heeft iets aandoenlijks in zijn knulligheid, vooral die afkortingen (Jub. fonds, Pensionn.).

Hans | 31-8-2013
Dat kennelijk niemand in die tijd het als een aanfluiting beschouwde om zo`n foeilelijk tegeltje cadeau te doen. De gepensioneerde of jubilaris werd geacht verguld ermee te zijn. Wat moest je toch jezelf bij zo`n gelegenheid geweld aandoen...

Richard Velthuysen. | 30-8-2013
Prachtige Foto `s . Als je ziet hoe een pensionering toen ging : Statig en met veel elân en waardering .Tijden veranderen. .Ik vroeg mij af waarom er op de foto in de Rijnstraat zo veel gevlagd werd . 3 Jan 1937 viel op een zondag . Enkele dagen later zouden Prins Bernhard en Koningin Juliana te Den Haag trouwen. Misschien waren de vlaggen een opmaak naar die Nationale feestdag op 7 Januari 1937.

rikky | 30-8-2013
Wat een geweldig lewuke foto`s.
Dank je wel

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5006


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 9 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!