Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 13-11-2018, 21:10 uur.

   
       
 

 
   




Elektrisch, laag en voor Den Haag!


Op maandag 5 november verscheen de eerste elektrische bus bij HTM. De 2001, de eerste van een nieuwe serie bussen, werd gisteren door VDL afgeleverd bij het Haagse vervoersbedrijf. De bus zal de komende tijd beproefd worden alvorens te worden ingezet op de nieuwe lijn 28 (Norfolk – Voorburg station).



Eerste elektrische bus voor Den Haag
Nadat Den Haag voor het reguliere busvervoer in 2012 afscheid nam van dieselbussen, ging HTM over op de exploitatie met aardgasbussen. Nu de techniek en ontwikkelingen op dat gebied dusdanig ver zijn, kiest opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor zero emissie als toekomstige eis voor bussen in de regio.

HTM kiest voor een gefaseerde invoering van elektrisch busvervoer, waarbij deze eerste serie VDL Citea’s, de eerste stap is. In totaal komen er vijf bussen, met een optie op nog eens drie. De komende tijd zal HTM de voertuigen testen en klaarstomen voor de dienst op lijn 28.

Dominique Mulder maakte onderstaande foto’s van de aflevering van de eerste bus aan de garage Telexstraat.







Ed | 17-11-2018
Ik ben benieuwd hoe vaak die rechter buitenspiegel vervangen gaat worden

Ruud van Aarle | 12-11-2018
Ja, uitstoot is er maar op een andere plaats. Maar liever onder controle en afgevangen in één grote energiecentrale dan 100 verbrandingsgassen uitstotende bussen in de stad. Bovendien scheelt het een hoop lawaai.

Hans (Zoef) | 12-11-2018
Die uitstoot is er nog steeds alleen op een andere plaats. Mijn bezwaren tegen dat electrisch gedoe zijn er nog steeds. Accu`s moeten worden gefabriceerd en weer worden afgevoerd, verspilling van grondstoffen en energie. Enorme uitbreidingen van het stroomnet, want dat zit nu al bijna aan de limiet en hoe wil men het gebrek aan capaciteit oplossen? Wind, water en zonne-energie kunnen dit gedeeltelijk oplossen. Ik ben bang dat men terug valt op kernenergie, geeft ook problemen, maar die zijn van andere aard. Het alternatief is waterstof dat heeft geen enkel nadeel en kan klimaat neutraal worden opgewekt terwijl hedendaagse motoren hier prima op lopen, zodat extra nieuwe technieken niet nodig zijn en grootschalige productie van accu`s achterwege kan blijven.

Andre Muller | 11-11-2018
Ben ik dan de enige die ze er WEL mooi vind?

Appelflap | 8-11-2018
Dat logo is vast zo groot geworden, omdat ze blij zijn dat het weer één HTM wordt

hansje | 8-11-2018
Tja,ik vindt die voorkant ook wat raar.
Wat mij meer interesseert is wat er mee gebeurt als die dingen aan het einde van hun gebruiksleven komen.Kunnen de batterijen recycled worden?Wat moet je met al dat elektronische gedoe dat er allemaal nodig is?Daar zit heel weinig kans op recycling in.
Weer een hoop spul dat of verbrand,of begraven wordt.Hoe groen is dat dan wel?
Ik wil niet een zeurpiet zijn,maar ik wordt een beetje moe van al dat gelul over uitstootvrij.Dat bestaat gewoon niet,er is altijd iemand anders die de rotzooi krijgt.

Ruud van Aarle | 8-11-2018
Klaas vindt het allemaal steriel wit. En, zegt hij, we weten allemaal dat wit nou niet de beste kleur is om goed schoon te houden.

Nee, dan maken we hem rood grijs zoals de Avenio, dan zie je het vuil niet zo. Maar dan zeurt iedereen weer dat ie in het donker niet goed te zien is. Mensen zijn niet snel tevreden.

Toon Steenmeijer | 7-11-2018
Gebouwd in Roeselare. Maar hoe is dat ding dan hier in Den Haag gekomen ? Dieplader ? Is daar geen foto van ?

ad | 7-11-2018
Is de dubbele instaodeur terug?

Nogmaals doei | 7-11-2018
Oerlelijke voorkant, en mist een stuk bumper. Terug naar de fabriek ermee! Nu nog garantie op zit.

Klaas | 7-11-2018
@Jan v, vanaf de nieuwe dienstregeling in december zal HTMBuzz weer verdergaan als HTM. 😉

Hendrik Prinsen | 7-11-2018
In de toekomst zijn er geen oplaatpalen meer nodig. De elektrische auto/bus worden dan opgeladen door middel van Inductie, net als nu je elektrische tandenborstel.

Jan v | 7-11-2018
Waarom heeft deze bus geen HTMbuzz logo`s?

Leon | 7-11-2018
@albert limburg; Helaas is dat onjuist. De bussen zijn gebouwd in het Belgische Roeselare dus het zijn weldegelijk Belgische bussen

Klaas | 7-11-2018
Helemaal eens met Q. De logo’s zouden naar mijn bescheidenheid mooier staan als ze geplaatst worden zoals bij de Huidige MAN en Diplomat bussen, met het logo van de MRDH mooi in het midden boven het VDL embleem. En op de achterkant mis ik stilletjes het mooie rode vlak onder het raam. Het is nu wel erg steriel wit. En we weten allemaal dat wit nou niet de beste kleur is om goed schoon te houden

Maar wellicht past de HTM dit nog wel aan zoals men bij de komst van de MAN wagens ook heeft geëxperimenteerd met logo’s op de achterkant.

Q | 7-11-2018
Mooi. Jammer van de voorkant, die had wel wat "schoner" gemogen, wat veel en grote logo`s betreft.

albert Limburg | 7-11-2018
Jammer dat mensen niet eerst zich informeren hoe een electrische bus werkt, zonder stroom zullen ze nooit staan want op de route staan laadpalen welke de bus bij halteren weer bij laden,dus zoals hierboven vermeld zal dit niet voorkomen en zeker hebben ze geen verlengsnoer nodig het zijn geen Belgische bussen.

Haagse_Meester | 6-11-2018
Met een verlengsnoertje komen ze wel thuis Hans

Hans (Zoef) | 6-11-2018
Ik mis nog een paar trolleystangen op het dak! Zit er nog een noodstroom voorziening in? lijkt mij niet gezond als je ineens halverwege de dienst met een lege stroomdoos komt te staan.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4959


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 8 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!